BIO

„Vajk művészete programművészet, s így aztán minden egyes alkotása egy meditációs program az eredendő megszólítására és előhívására.” (2016.03.13. Toót-Holló Tamás – író, MTA irodalomtudomány kandidátusa)

 

Az előadó rövid életrajza: Önművelés útján tanult a hazánkban javarészt kevéssé ismert pengetős hangszereken játszani. Zeneszerszámai: az úd (ud, vagy arab lant /عود), saz/bağlama, pszaltérium, kithara/lyra és a koboz. Elsősorban a népzene és a régizene nyelvezetén keresztül ismerkedett meg a muzsikálással. Mára kialakult zenéje viszont már nem köthető szorosan egyik műfajhoz sem. Két évtizedig a szentendrei Nyári Régizenei Akadémia, majd a győri Lant- és Gitárfesztivál hallgatója és később előadója is. A pillanat teremtő erejéből fakadó rögtönzés az egyik alapja a művészetének. Údjátékával elbűvölte Ankara, Isztambul, Berlin, München, Krakkó, Bécs és Salon de Provance zeneértő közönségét is.

 

Az előadó hosszabb életrajza:: Önművelés útján tanult a hazánkban javarészt kevéssé ismert pengetős hangszereken játszani. Zeneszerszámai: az úd (ud, vagy arab lant عود), saz/bağlama, pszaltérium, kithara/lyra és a koboz. Vajk ugyan már gyermekkorában kapcsolatba került a zenével, végül Anouar Brahem játékát meghallva, 16 éves korában varázsolta el az úd, vagyis az arab lant.

Elsősorban a népzene és a régizene nyelvezetén keresztül ismerkedett meg a muzsikálással. Két évtizedig a szentendrei Nyári Régizenei Akadémia, majd a győri Lant- és Gitárfesztivál hallgatója és később előadója is. Mára kialakult saját zenéje viszont már nem köthető szorosan egyik műfajhoz sem. A pillanat teremtő erejéből fakadó rögtönzés az egyik alapja a művészetének. Koncertjein az úd útját járva megjelennek az iráni, örmény és török dallamok, valamint a Mediterráneum közép- és reneszánszkori zeneisége mellett a kortárs arab lantszerzők dalai és a saját szerzeményei is. Az európai zeneesztétika, az orientális játéktechnika, a kortárs kompozíciós technikák, valamint a régi korok hangzásvilága egyaránt hallhatóak sokszínű előadásában.

A zenélés ösvényére lépve a kezdeti időktől különböző népzenei, régi- és világzenei formációk résztvevője. Gyakran fellépett Ökrös Csaba (1960-2019) hegedűművésszel, a régizenei berkekben világhírű Kecskés Együttessel, a multi-instrumentalista Szabó Sándorral, Weixelbaum Laura zenész-énekesnővel és számos alkalommal vendégeskedett az Úzgin Űvernél is. Régi zenekarával, a Kobza Vajk Group-al (2008-2013), mellyel új utat nyitott a hazai orientális és kortárs-népzene felé, 2008-ban Trafó-különdíjat nyert.

Úd szóló műsorával fellépett már Ankara, Isztambul, Berlin, München, Krakkó, Bécs és Salon de Provance zeneértő közönsége előtt is. 2006 és 2007 között több hónapig járta Törökországot. 2007 óta szinte minden évben összeáll pár koncert erejéig a müncheni Thomas Gundermann-nal, aki a marokkói duda és a maori fúvósok mestere. 

Az előadó saját trió, illetve kvintett formációjával és más együttes vendégzenészeként is gyakran koncertezik. Munkáinak egyik legfontosabb szellemi útjelzője a bennünk élő eredendő, avagy a végtelen megidézése. Erre az meditatív utazásra hívja és viszi magával hallgatóságát. Grafikusként is alkot, verseket ír. Grafikáinak témái a prehisztorikum sámáni világát idézik a pszichedelikus- és az archaikus művészet kifejezési módjaival. Elmondása szerint a benne élő világegyetem jelképeit rajzolja. 

 

Fotó: Zsolti Tamás • 2019

Eddigi megjelenések:

2003 • Őstánc (& Ökrös Csaba) | Album
2010 • Növessz Szárnyakat! | Single
2011 • Oud & Bass Koncert | Ep
2012 • A Nautilusz Ébredése (& Thomas Gundermann) | Album
2014 • Fák És Gyökerek (& Heidrich Roland) | Album
2015 • Sanliurfai Látomás | Single
2015 • Elmozdult Világ | Album
2016 • A Megidézett Eredendő (& Úzgin Űver) | Ep
2017 • Ez az idő nem idő, ez a hely nem hely (& Weixelbaum Laura) | Album
2018 • 2007-2011 • Válogatás | Album
2019 • Kara Libanon | Ep [Vinyl]
2020 • RÓ (& Szabó Sándor) | Album
2020 • ILLANÁS | Album
2021 • Rejtek (& Szabó Sándor) | Album
2022 • A zománc-mágus titkos imái | Ep

Közreműködések:

2016 • Zselenszky: Dobogó Könyv | grafika – könyvborító
2017 • Zselenszky: Méhdi levelei Smirnához | grafika – könyvborító
2017 • Maradjon nálatok jó emlékezetem – Kobzos Kiss Tamás emlékére (album) | zenész – közreműködő
2017 • Heinczinger Mika – ÉgIgézők (album) | zenész – közreműködő
2018 • Zselenszky – Filter Mudra I. (album) | zenész – közreműködő
2020 • Thy Catafalque – NAIV (album) | zenész – közreműködő
2021 • Zselenszky – Magyarországon nem történt semmi (Ep) | borító grafika, zenész – közreműködő

Kiállítások:

2014.09.19 • Ősképek, új vonalak | Hangya Ház, Törökkoppány
2015.10.31 • Az Eredendő | Vajda Lajos Stúdió, Szentendre
2016.03.13 • Az Eredendő | Kis Á Galéria, Budapest
2018.03.20 • A világokat szülő látófa regéi | Macska Galéria, Budapest
2019.11.08 • A megidézett Eredendő | Bernáth Ref. Iskola, Vác

Sajtó:

2004/1. • Őstánc koncertbeszámoló | folkMAGazin
2012.12.04 • Kobza Vajk interjú | Passzio Magazin
2016.03.01 • Lelkek és lépcsők, kapuk és létrák | Napút Folyóirat XVIII. évfolyam 1. szám
2017.12.26 • Művészportré | Catalogus Artificium – KatART II.
2018.02.13 • Villanások a mérhetetlenről – Kobza Vajk rituális rajzai | Drót Magazin
2018.03.12 • Már előtte is rajzoltam, de így még soha – Interjú Kobza Vajkkal | Drót Magazin
2018.11.13 • Hangoló – MÁNI | Aquarius Kincsei Folyóirat 2018/3
2019.10.25 • Pszichedelikus sámándal lett… | 444! 
2020.03.14 • Hangok a teremtett világból (Lugas rovat) | Magyar Nemzet 
2020.07.01 • Minden más illanás – interjú| Magyar Nemzet 
2020.10.12 • A végtelenre nyíló zene – interjú | Mandiner 
2021.02.04 • Végletek rejtekmuzsikája | Magyar Nemzet 
2021.02.11 • Mindig tudom mit rakok ki… | Recorder 
2021.03.14 • Úd, baglama, guzheng – A tudat titkainak zenéje | Magyar Nemzet 

Ajánlások, sajtóvisszhang:

…meditatív és mély anyag, nagyon el lehet – és erősen ajánlott – benne mélyedni. – (ear.hu magazin, 2021.05.11)

…mintha az emberi tudat legmélyének titkaiként kúsznának elő a hangok… – (Magyar Nemzet, 2021.03.14)

„…egyszerre támaszkodik ősi hagyományokra és hoz létre új hagyományt.” – (Recorder, 2021.02.11)

„Nem csupán megjelent egy jó magyar lemez, hanem olyan lemez ez, amely a világon bárhol megállja a helyét…” – (Magyar Krónika, 2020.09.26)

„Kobza Vajk lemeze a kortárs magyar zenekultúra egyik új magaslati pontja, nagyszerű lelki és szellemi utazás az időtlenség birodalmában!” – (Mandiner 2020.07.16)

„Az Illanás szépsége, finomságai, ötletei nem adják magukat könnyen, de érdemes rászánni a figyelmet. ” – (Recorder, 2020.06.25)

„Magukra a hangokra figyelünk… az úd ősi hangulatú, komor, játékos vagy titokzatos gyöngysoraira.” – (2020, Magyar Nemzet)  

„…megragadhatatlanul elillanó, sejtelmes folyamatzene…” – (2020, Recorder.hu)

„…leginkább szakrális zenének, mantrázós, világokat át- és bejáró sámánisztikus éneknek nevezném (meg sem lepődtem, mikor láttam, hogy az ilyen terepen kiváló Kobza Vajk vendégszerepel benne oud nevű hangszerén).” – (2019/05, Hammer World Hungary)

„Guaranteed to brighten up your sonic sinuses. Beautifully sonic and expressive!” (2017, Matt Howden – Sieben)

„Egészen sajátos és különös, egyáltalán nem szokványos…” (2017/07, Hammer World Hungary)

„Vajk művészete programművészet, s így aztán minden egyes alkotása egy meditációs program az eredendő megszólítására és előhívására.” (2016.03.13. Toót-Holló Tamás – író, MTA irodalomtudomány kandidátusa)

„Kobza Vajknak már a neve is invokáció az új generáció falzúzó improvizatív ős-zenéjének. Visszatér az ős- eredethez.”  (Múzsák Csókja, online művészeti magazin 2015.04.22)

„Hitelesen nyúl vissza a legősibb zenékhez és nem is kell messzire nyúlkálnia, mert valahogy benne van a srácban az ősiség.” (2013.06.26 – Szimpla Kert)

„Ez a zenekar olyan különleges, varázslatos zenéket is játszik, ami a világon egyedülálló, és egyben lenyűgöző hatású, egyfajta utazás az évmilliókhoz, a letűnt korok örökké ragyogó emlékéhez. Remélem, ezzel a koncerttel is sikerül felhívni rájuk a figyelmet. Nem látok az elkövetkező 15 év számára nagyobb zenei ígéretet annál a zenénél, amit ők játszanak.” (2013.04.13. Grandpierre Attila – zenész, csillagász, kutató)

„Vajk a magyarországi orientális zene rock & rollere.” (2010.08.29 – Dürer Kert, Mű-hely)

„…színvonalas sámán-utánérzést nyújtó… ” (2008.09.12 – Magyar Nemzet)

2015 (c) Kobza Vajk - Minden jog fenntartva